Největší hrozba u žen, které zkoušejí různé diety a experimentují s tělem: Nesprávný jídelníček vás může stát hodně

0
1

Ženy často dávají ideální postavu na první místo a často jsou pro to ochotny udělat cokoli. Bohužel, dieta u něžného pohlaví má celou řadu skrytých rizik, která je třeba brát v úvahu. Jedním z nich je ztráta menstruace, která může být dokonce i dlouhodobějšího charakteru. V mém dnešním článku se tedy podívám na to, proč k tomu dochází i jak se stravovat, abyste ztrátě periody zabránili.

Proč dochází ke ztrátě menstruace?
Laici mohou mít pocit, že za ztrátou menstruace může být intenzivní cvičení a zvedání těžkých vah. Mnohem častěji je ale na vině špatně nastaven dietní režim. Jakmile tělu nedodáte dostatek kalorií, ale přesto jej nutíte tvrdě trénovat, musí omezit všechny, na první pohled nepotřebné, procesy. A mezi ně patří i menstruace. To je logické iz evolučního hlediska – pokud matka neměla dostatek potravy ani pro sebe, nemělo by sebemenší smysl přivést na svět ještě dítě. Kromě ztráty menstruace ale může také dojít k oslabení imunitního systému nebo problémům s pohybovým aparátem a správným vývojem kostí.

Kdo je ztrátou menstruace ohrožen nejvíce?
Na tuto otázku bohužel neexistuje snadná odpověď, ale obecně hrozí primárně mladším ženám do 30 let věku v náročných dietách s nedostatečným počtem kalorií a sacharidů. Do zhruba tohoto věku není ustálená produkce luteinizačního hormonu a čím starší ženy jsou, tím stabilnější je menstruace. Každopádně, pokud nemáte energii, hypothalamus omezí nebo dokonce úplně zastaví produkci hormonů zodpovědných za ovulaci. Dostupné výzkumy ukazují, že u mladých žen se snížení kalorií o 470 až 810 projeví již do tří měsíců. Obecně řečeno je však nutné počítat s tím, že neexistuje žádný univerzální jídelníček, ani žádné bezpečné snížení kalorií a co je dobré pro jednoho, nemusí vyhovovat někomu jinému. Měli byste vždy být v lehkém kalorickém deficitu, ale zároveň pokrývat bazální metabolismus a část aktivitou vydané energie.

Jak hubnout zdravě? Které živiny jíst?
Ztráta menstruace se může objevit jako důsledek hormonální nerovnováhy. Nejprve klesne hladina GnRH (gonadotropin uvolňující hormon), později pak podle dostupných informací i luteinizačního hormonu, folitropin, estrogenu, progesteronu i testosteronu. A studie v tomto případě ukazují, že za ztrátou cyklu může kromě kalorického deficitu stát například i nedostatečný příjem sacharidů, který je spojen s nižší hladinou leptinu, který dále ovlivňuje hladinu některých z výše uvedených hormonů. Přestože množství dostupných výzkumů není příliš vysoké, podle většiny rešerší to vypadá, že dlouhodobá keto dieta bez dostatečného množství sacharidů může skutečně způsobit ztrátu menstruace. Obecně by tedy sacharidy měly tvořit alespoň 15-20% celkového příjmu kalorií, ale může to být i více.

Je ztráta menstruace špatné znamení?
Samozřejmě. Přestože některé ženy jsou v dnešní absurdní době rady, že mají klid, ve skutečnosti je to důvod k obavám. Studie ukazují mimo jiné i to, že ztráta menstruace ovlivňuje kvalitu kostí, což může vést k celé řadě nepříjemných úrazů a onemocnění včetně předčasně diagnostikované osteoporózy. Rozsah komplikací však do značné míry souvisí s tím, v jak hlubokém kalorickém deficitu se nacházíte, i jak dlouho jste v dietě. Přesto ale není dobré brát ztrátu menstruace na lehkou váhu a měli byste to řešit okamžitě po objevení tohoto problému.

Dá se s tím něco dělat?
Naštěstí ano. A v zásadě to není nic tak složitého, stačí si dát na nějakou dobu pauzu od náročných tréninků, více jíst a soustředit se na odpočinek. I když to samozřejmě celá řada atletek před soutěží nechce ani slyšet a tělo ženou naprosto iracionálně do extrémních situací.